TSH-hormon - hva det er, hvordan man kan gi blod til analyse

Skjoldbrusk-stimulerende hormon (TSH, tyrotropin) er et hormon som skilles ut av den fremre hypofysen og er den viktigste regulatoren for den normale funksjonen av skjoldbruskkjertelen. Hormonell ubalanse kan forårsake en rekke alvorlige fysiske eller mentale patologier. Studien anbefales å tas regelmessig hvert år, siden mange sykdommer har et langt latent forløp. Dessuten oppdages mange av dem i et stadium hvor medikamentell terapi allerede er ineffektiv.

Viktig: hvis det er nødvendig å overvåke effektiviteten av den valgte behandlingstaktikken, blir en andre analyse utført minst 2 måneder etter at den er fullført. Dette faktum skyldes det faktum at TSH-analysen viser situasjonen i hypofysen - skjoldbruskkjertelsystemet de siste 4-6 ukene.

Forskningsmetode: immunokjemiluminescerende. Varighet: 1 dag unntatt dagen for biomaterialet. Pris: 450 rubler.

En blodprøve for TSH-hormon - hva er det?

Hormonet TSH er et tropisk hormon som er syntetisert av den fremre hypofysen. TSHs rolle i kroppen til en kvinne og en mann er å opprettholde og regulere syntesen av skjoldbruskhormoner: T3 og T4.

Den skjoldbruskstimulerende hormonreseptoren tilhører serpentiner (semispirale reseptorer). Deres funksjon er å overføre et intracellulært signal for å aktivere cellersvaret, som er ledsaget av en økning i jodinntak. I dette tilfellet begynner adenylat-syklase-enzymet intensivt å katalysere prosessen med å omdanne adenosin-trifosfat (energikilde) til syklisk adenosin-monofosfat (cAMP). Akkumulering av cAMP fører til det faktum at TSH forbedrer produksjonen av triiodothyronin (T3) og tyroksin (T4). Syntese-tiden reduseres til 1 minutt.

Regulering av kontroll gjennomføres i henhold til prinsippet om "tilbakemelding". Med andre ord, jo lavere konsentrasjon av T3 og T4 i blodet, jo større er mengden TSH.

Hva påvirkes av hormonene TSH og gratis T4?

Betydningen av T3 og T4 for normal utvikling av menneskelig organisme er vanskelig å overvurdere. Deres viktigste funksjoner inkluderer:

• regulering av metabolisme og vedlikehold av homeostase;
  • normalisering av oksygenmetabolisme i vev;
  • opprettholde blodtrykk;
  • regulering av termoregulering;
  • deltakelse i regulering av det kardiovaskulære systemet;
  • stimulering av erytropoiesis i benmargen;
  • kontroll over prosessen med proteinbiosyntese - det viktigste "byggematerialet" til levende organismer;
  • vekststimulering.

Dermed avhenger produksjonshastigheten av T3 og T4, som igjen er direkte involvert i vekst og utvikling av hele organismen, av nivået av skjoldbruskstimulerende hormon (TSH).

Når en studie er planlagt?

En allmennlege, barnelege, endokrinolog, nevrolog eller kirurg kan forskrive en henvisning til en pasient. Den viktigste indikasjonen for studien er en økning i størrelsen på skjoldbruskkjertelen, diagnostisert med ultralyd. Patologi kan være ledsaget av hyper- (overflødig) eller hypotyreose (utilstrekkelig hormonproduksjon).

Symptomer som indikerer hypertyreose:

• hyppig takykardi;
  • uforklarlig vekttap;
  • søvnløshet;
  • diaré av ukjent etiologi;
  • mageknip;
  • emosjonell ustabilitet, angst, aggressivitet;
  • dårlig varmetoleranse;
  • synshemming;
  • hånd skjelving;
  • apati, depresjon og svakhet.

Tegn på hypotyreose inkluderer:

• uregelmessighet i menstruasjonssyklusen hos kvinner;
  • avmakt hos menn;
  • redusert sexlyst;
  • overdreven hårtap;
  • depressive lidelser;
  • retardasjon;
  • hukommelse svekkelse;
  • avføringsproblemer (forstoppelse);
  • tørr hud;
  • opphovning.

For nyfødte med risiko for skjoldbruskkjertelsykdom er studien obligatorisk umiddelbart etter fødselen, for å utelukke medfødt hypotyreose.

Hvordan ta en analyse på TSH, på tom mage eller ikke?

Forberedelse til TSH-analyse er avgjørende for påliteligheten av resultatene.

Hormonelle studier av TSH i blodet utføres strengt på tom mage. For barn er intervallet etter siste måltid tillatt i 4 timer, for voksne er minimum 8 timer. Bruk rikelig med rent stille vann.

Når du forbereder deg på en blodprøve for TSH, er det nødvendig å ikke røyke 3 timer før du samler opp biomaterialet, og, i avtale med legen, utelukk medisiner i 2 dager. Regelens betydning skyldes risikoen for å oppnå falsk-positive resultater med tanke på visse medikamenters evne til å styrke eller redusere hormonsekresjonen..

Alkohol utelukkes noen dager før studien..

Det er kjent at indikatoren er preget av daglige svingninger. Maksimumsverdiene blir registrert i intervallet mellom klokka 2 og 4 om morgenen, og minimum - fra 17 til 19 om kvelden. Fra klokka 18 til kl. 20 reduseres konsentrasjonen, så den optimale tiden for en blodprøve for TSH anses å være fra 9 til 11 kl..

I tillegg er indikatoren ekstremt følsom for fysisk og emosjonell stress. Sekresjonen blir svekket når den er våken om natten før den gir blod. Fysisk trening om kvelden på turen til et besøk på laboratoriet må også utsettes..

Reglene ovenfor er identiske for begge kjønn og for alle aldre. Imidlertid oppstår spørsmål ofte - men hvordan kan man gi TSH til kvinner riktig og har scenen i menstruasjonssyklusen betydning? En laboratoremedarbeider kan spørre pasienten om fasen av syklusen eller svangerskapsalderen..

Slik informasjon er nødvendig for valg av referanseverdier (normale). Imidlertid kan pasienten testes for TSH hver dag i menstruasjonssyklusen, med mindre legen tidligere har indikert den nødvendige fasen for levering.

Normal TSH i analysen

Det ble funnet at TSH-innholdet i blodet til pasienter i forskjellige aldre er forskjellig. Når du velger normale verdier, tar legen hensyn til pasientens alder, samt tilstedeværelsen og varigheten av graviditeten. Standard måleenheter er μMU / ml, der alle verdiene vil bli gitt nedenfor..

Normalverdien for nyfødte babyer opp til 4 måneder ligger i området fra 0,7 til 11. Verdiene er like for fulltid og premature babyer.

I en alder av 4 måneder til 1 år er normen 0,7 - 8,5, deretter opp til 7 år fra 0,7 til 6.

Tillatte verdier for barn fra 7 til 12 år er i området 0,6 - 5.

Puberteten for en tenåring ledsages av betydelige hormonelle forandringer. Verdien av tyrotropin fra 12 til 20 år bør være i området fra 0,5 til 4,4.

For personer over 20 år er standardverdiene fra 0,3 til 4,2. Etter 60 år er det en svak økning i tyrotropinkonsentrasjonen. Dette skyldes en fysiologisk reduksjon i mengden T3 og T4.

Artikler om standarder og avkoding av TSH: hos kvinner og barn, inkludert hos gravide kvinner, hos menn

Norm og avvik etter fjerning av skjoldbruskkjertelen

Etter kirurgisk fjerning av skjoldbruskkjertelen slutter sekresjonen av T3 og T4, og hypofysen prøver å maksimere innholdet ved overproduksjon av tyrotropin for dette. For å kompensere for mangelen på T3 og T4, er medisiner basert på dem foreskrevet for livet.

Tyrotropinhastigheten etter operasjonen er fra 0,3 til 4,0 mU / ml.

De første dagene har pasienten et høyt nivå av TSH etter fjerning av skjoldbruskkjertelen, som er en variant av den fysiologiske normen. Deretter bør verdien av den imidlertid gå tilbake til normalområdet. Det er viktig å forberede seg ordentlig til innsamling av biomateriale, siden mange medisiner fører til falske positive resultater.

Lave tyrotropinverdier etter operasjonen indikerer en overdose av hormonelle medikamenter eller patologi i arbeidet med hypofysen-hypothalamic regionen i hjernen.

Hvorfor skjoldbruskstimulerende hormon stiger?

Et høyt TSH-nivå hos barn og voksne kan indikere en rekke sykdommer:

• hypotyreose er en langvarig mangel på skjoldbruskhormoner. Det siste stadiet av patologien hos barn er ledsaget av kretinisme, og hos voksne - av myxødem (alvorlig ødem i slimhinnene). Høy forekomst (20 tilfeller per 1000 personer) er ofte ledsaget av sen oppdagelse. Situasjonen forklares av den lave spesifisiteten til symptomene på et tidlig tidspunkt. I dette tilfellet stiger nivået av TSH under hypotyreose kraftig, og verdiene av T3 og T4 synker i forhold til alvorlighetsgraden av patologien;
  • hypofyseadenom - en svulst i kjertelvev av ukjent etiologi. Patologi utgjør en sjettedel av alle tilfeller av hjernesvulster. Fare - et langt asymptomatisk kurs. Derfor, ofte på deteksjonsstadiet, gir ikke medikamentell terapi den nødvendige effekten, kirurgisk fjerning er nødvendig;
  • autoimmun tyreoiditt (Hashimotos tyreoiditt) er en kronisk betennelse i skjoldbruskkjertelen. Jo mer uttalt betennelse, jo større er mangelen på T3 og T4. Forekomsten blant barn overstiger ikke 1,5%, og blant voksne - 11%. Kvinner er fire til åtte ganger større sannsynlighet for å være syke enn menn. Tilstrekkelig og rettidig medisinsk behandling avgjør en gunstig prognose;
  • med ukontrollert sekresjon av tyrotropinsyndrom, mangler det hemmende mekanismer for syntese av hypofysen. Dessuten avhenger ikke økningen av innholdet av skjoldbruskhormoner i blodet;
  • onkologi i skjoldbruskkjertelen eller brystkjertelen, så vel som lungene;
  • forskjellige psykiske lidelser;
  • primær binyresvikt;
  • juvenil hypotyreose;
  • thyrotropinomas;
  • bly rus;
  • alvorlige somatiske patologier.

Årsaker til lavtyrotropin

Avvik fra normen i en mindre retning blir observert med diffus giftig struma, som refererer til autoimmune patologier. Tilstanden er preget av overdreven sekresjon av skjoldbruskhormoner (hypertyreoidisme), som akkumuleres og utviser giftige effekter. I henhold til regelen om "omvendt regulering" i dette tilfellet synker nivået av TSH ved hypertyreose betydelig.

Prognosen for diffus toksisk struma er gunstig i tilfelle rettidig diagnose og utnevnelse av adekvat behandling. Pasienter bør unngå overdreven eksponering for sollys, stress, overarbeid, overdreven fysisk anstrengelse, samt å ta med jodholdige medikamenter og mat.

En lignende reduksjon i indikatoren er karakteristisk for Plummers sykdom - det er en godartet skjoldbruskkjertelsvulst. Kvinner er mer utsatt for sykdommen, menn er syke 4-6 ganger sjeldnere. Årsaken er en genetisk mutasjon som fører til en lang, stabil høy syntese av T3 og T4. Prognosen for utfallet er ofte gunstig, selv spontan kur er ikke utelukket. Imidlertid er det isolerte tilfeller av degenerasjon av patologien til ondartet.

Kritisk uttømming av oragnisme (kakeksi) fører også til hemming av sekresjonen av tyrotropin. I dette tilfellet mister en person dramatisk vekt. Som regel er kakeksi en sekundær sykdom i hovedpatologien. I dette tilfellet reduseres behandlingen til å identifisere og eliminere rotårsaken, og deretter symptomatisk terapi for å gjenopprette menneskekroppen.

Et lavt TSH-nivå med normal verdi av gratis T4 blir observert hos eldre og gravide pasienter, hos pasienter med postpartum hypofysenekrose, tyrotoksisk adenom, hypofyseskader, latent tyrotoksikose, samt med T4 selvmedisinering.

Hva betyr det - TSH økes, og T4 er normal?

Et forhøyet TSH-nivå med en normal T4-verdi indikerer latent (subklinisk) hypotyreose. Dette er det første stadiet av den kliniske formen for sykdommen, som er preget av skade på skjoldbruskkjertelen og et brudd på dens normale funksjon. Det kliniske bildet har ikke uttalte patologiske tegn.

Sykdommen er diagnostisert hos 20% av kvinner eldre enn 50 år. Differensialdiagnose består i å bestemme størrelsen på skjoldbruskhormonene og hypofysen. Årsakene er:

• patologisk intrauterin utvikling av organer;
  • jodmangel;
  • fjerning av skjoldbruskkjertelen;
  • skjoldbrusk skade;
  • behovet for langvarig medikamentell behandling med medisiner som hemmer skjoldbruskkjertelen;
  • kjertelbetennelse eller kreft.

Behandling av latent hypotyreose består av bruk av hormonelle medisiner, vitaminer og kosthold. Samtidig er sukker, fete typer fisk og kjøtt, smør og soyaprodukter helt ekskludert fra kostholdet.

Etter et fullstendig behandlingsforløp utføres en andre undersøkelse av pasienten. Hvis en konstant høy økning i TSH bemerkes, og nivået av T3 og T4 også er innenfor det normale området, trekkes en konklusjon om ineffektiviteten til de valgte metodene. Spørsmålet om korreksjon eller overføring til alternative behandlingsformer blir tatt opp..

Nyutdannet, i 2014 ble hun uteksaminert fra Federal State Budget Education Institution of Higher Education ved Orenburg State University med en grad i mikrobiologi. Graduate of postgraduate studies FSBEI of HE Orenburg State Agrarian University.

I 2015 Institute of Cellular and Intracellular Symbiosis of the Ural Branch of the Russian Academy of Sciences har avansert opplæring på det ekstra profesjonelle programmet "Bakteriologi".

Vinner av den all-russiske konkurransen om det beste vitenskapelige arbeidet i nominasjonen "Biologiske vitenskaper" av 2017.

Transkript av analysen av TTG, T3, T4

I dag vil jeg vise deg hvordan du uavhengig kan dechiffrere blodprøven for skjoldbruskhormoner (TSH, T3 og T4) og introdusere deg for en fantastisk bok som vil lære alle uten medisinsk utdanning å forstå laboratoriedata uavhengig av hverandre.

Jeg fikk diagnosen hypotyreose og AIT for 3 år siden, samtidig som jeg fikk forskrevet “behandling” med L-tyroksin. Men nylig oppdaget jeg at diagnosen var feil: endokrinologen begrunnet behovet for hormoninntak ved at jeg har økt TSH. Hele 3 år har jeg overvåket en enkelt indikator - TTG.

Da boka "Blodprøve for skjoldbruskkjertelsykdommer" falt i hendene mine, snudde ideene mine om diagnose helt på hodet. Denne boken var en virkelig frelse for meg og ga meg muligheten til å beskytte helsen min mot analfabeter leger som ikke forstår viktigheten av en fullverdig blodprøvediagnose.

Jeg inviterer deg til å gå med meg gjennom alle trinnene i selvavkodende analyse av skjoldbruskkjertelhormon. Selv om du har en helt annen tilstand (euthyreoidisme eller hypertyreose), vil du innse at det ikke er så vanskelig som det virker.

12/19/2016 Jeg dro til et privat klinisk diagnostisk laboratorium og ga blod for følgende indikatorer: TSH, total T3, total T4, fri T3, fri T4, anti TPO og anti TG. Resultatet ble som følger:

En endokrinolog fra en lokal klinikk vil umiddelbart "forstå" at jeg presserende trenger å forskrive L-tyroksin, fordi hun ikke forstår hva en økt TSH-verdi betyr. Og antistoffer mot TG over normen ville få henne til å se på meg med et blikk fullt av sympati. Hun ville fortelle meg en annen historie at "den autoimmune prosessen forårsaket hypotyreose" og "Jeg trenger L-tyroksin og TSH-kontroll." Bestått - vi vet :)

Derfor hastet ikke med å oppsøke lege med disse testene, men åpnet boken "Blodprøve for skjoldbruskkjertelsykdommer" foran meg, bevæpnet meg med en penn, papir og en kalkulator og begynte å studere mitt individuelle tilfelle.

Boken "Blodprøve for sykdommer i skjoldbruskkjertelen"

Nok en gang advarer jeg deg om at jeg bare gir her et utvalg av utskrift av analysen. Jeg vil ikke legge ut en detaljert teknikk, og jeg gjør det velmenende. For hvis du ikke forstår essensen av de tre tilstandene - eutyreoidisme, hypotyreose og hypertyreose og kompenserende forhold i skjoldbrusk-metabolismen, vil uten å vite dette, dechiffrering av analysen gjøre lite for deg. Jeg vil fortelle deg om noe uansett, men det er bedre at du har et fullstendig bilde. Klassifiseringen av sykdommene i skjoldbruskkjertelen til Dr. Ushakov er grunnleggende forskjellig fra hva legene fortalte deg før og hva du selv kunne finne på Internett. En bok er 150% verdt å anskaffe og lese fra perm til perm..

Transkript av TSH-analyse

La oss begynne på nytt med TTG. I mitt tilfelle var TTG = 9.02 [0.4-3.77]. Hva betyr dette?

En økning i TSH er et tegn på hypotyreose. Men i 99% av endokrinologene i landet vårt, er feil definisjon av hypotyreose godt forankret i hodene. Og du, kjære leser, vet du hva hypotyreose er? Du har kanskje hørt eller lest et sted at "hypotyreose er en mangel på skjoldbruskhormon" eller "en reduksjon i skjoldbruskfunksjon".

Hvis du ser nøye på skjemaet med analysene mine, kan du oppleve at med forhøyet TSH ikke har jeg mangel på skjoldbruskhormoner. Og dette er ikke et sjeldent tilfelle - i følge dataene fra boken "Blodanalyse" har mer enn 30% av pasientene med hypotyreose en full mengde skjoldbruskhormoner i blodet. De har kanskje ikke engang mistanke om at de har hypotyreose før de ved et uhell kommer inn på kontoret til en endokrinolog (slik som tilfellet var med meg).

En blodprøve for hormonet T4. Hvordan passere det?

T4 (tyroksin) er det viktigste hormonet som produseres av skjoldbruskkjertelen. En T4-blodprøve er avgjørende for å oppdage stabilitet i skjoldbruskkjertelen.

Hva er tyroksin?

Tyroksin er et skjoldbruskhormon som inkluderer 4 jodatomer (derav navnet på T4-analysen). Normalt er nesten alle tyroksinmolekyler bundet av blodproteiner: albumin, transtyren og globulin. De er ansvarlige for å transportere tyroksin til vev og indre organer.

Bare 0,05% av tyroksin er i fri tilstand - dette er som regel "reserver" som ennå ikke har klart å fange opp blodlegemer.

Hvorfor kroppen trenger tyroksin?

Dette hormonet er ekstremt viktig for normal metabolisme. I tillegg er han ansvarlig for varmeoverføring og termoregulering av kroppen. Thyroxine er ansvarlig for:

syntese av A-vitamin i leveren;

blodkolesterol og triglyserider;

kroppsvekst og utvikling;

hjerterytme (øker den);

oksidative prosesser i celler;

normal utvikling av alle celler i kroppen.

Hvordan ta en analyse av hormonene T4

Gjør analysen av skjoldbruskhormoner eller ikke, bestemmer legen. Han skriver ut en retning. Blod tas fra en blodåre.

Ofte, sammen med analyse for T4-hormonet, foreskrives også TSH - skjoldbruskstimulerende hormon (ansvarlig for syntesen av tyroksin).

Alternative navn: tyroksinanalyse; generell analyse av T4 og TSH.

Hva betyr en blodprøve for “T4 totalt” og “T4 gratis”?

Det har allerede blitt sagt ovenfor at det meste av tyroksin er i en bundet tilstand med blodproteiner. I en generell blodprøve for T4 kontrolleres prosentandelen av innholdet, analysen for henholdsvis fri T4 måler hvor mange frie tyroksinmolekyler som for tiden er i kroppen..

Hvordan forberede deg på en blodprøve for hormonet T4

Blant annet vil legen din fortelle deg om du trenger å slutte å ta medisiner som kan påvirke resultatene. Som regel spiller ikke medisiner og kosttilskudd en rolle. Imidlertid er det unntak - biotin (vitamin B7), samt jodpreparater, så fortell legen din om dette.

Graviditet og noen kroniske lever- og nyresykdommer kan også fordreie testene..

Tre dager før prosedyren, bør du:

utelukke alkohol, røyking;

ikke sport og ikke overoppheting.

En blodprøve for T4 bør tas på tom mage, og nekter å spise 12 timer før blodprøvetaking. Drikkevann er tillatt. Som regel tar de en analyse om morgenen (8 - 11 timer).

Når du trenger å ta en tyroksintest

En analyse av T4-hormoner er foreskrevet hvis det er noen avvik i skjoldbruskkjertelen. Spesielt årsakene kan tjene:

unormale resultater fra andre skjoldbrusk-tester, for eksempel T3 eller TSH;

symptomer på hyperaktivitet eller omvendt utilstrekkelig skjoldbruskaktivitet;

hypopituitarism (Skien syndrom);

en klump eller knute i vevene i skjoldbruskkjertelen;

forstørret eller endret skjoldbruskform.

En blodprøve for T4-hormonet bør også tas i disse tilfellene:

mistanke om mannlig eller kvinnelig infertilitet, problemer med styrke;

forskjellige hjerteproblemer;

forsinket mental og fysisk utvikling hos barn;

hormonerstatningsterapi.

T4-hormontesting er også foreskrevet for personer som allerede blir behandlet for hypo eller hyperteriose..

Analyse av hormoner TSH og T4 (normal)

Den normale mengden tyroksin i blodet til en sunn person varierer fra 0,9 til 2,3 nanogram per desiliter (ng / dl), eller fra 12 til 30 picomol per liter (pmol / l). Hos barn opp til ett år kan disse indikatorene variere fra 19 til 35 pmol / l, og hos nyfødte kan de i det hele tatt gå av målestokk opp til 49 pmol / l.

Skjoldbrusk-stimulerende hormon (TSH) bør normalt være mellom 0,7 og 6,4 μMU / L.

Verdiene varierer litt i forskjellige laboratorier, da de bruker forskjellige målemetoder eller kan teste nye. I alle fall vil legen din informere deg om han finner noe unormalt..

Dårlige testresultater for hormonene TTG og T4

Som allerede nevnt, for å fullføre bildet, sannsynligvis resultatene av tester for TTG og T3.

Graviditet, østrogennivå, leverproblemer og eventuelle arvelige avvik i de T4-bindende proteiner kan også påvirke testresultatene..

Høye nivåer av T4 kan være forårsaket av hyperaktivitet i skjoldbruskkjertelen:

Overdreven inntak av skjoldbruskhormoner;

Giftig struma eller skjoldbruskbetennelse;

Noen typer hevelse i testiklene eller vedhengene (sjeldne tilfeller);

For mange produkter med jod i dietten (ekstremt sjelden og bare hvis det er problemer med skjoldbruskkjertelen).

Et T4-nivå under normalt betyr:

Hypotyreose (Hashimotos sykdom og andre sykdommer forbundet med utilstrekkelig aktivitet i skjoldbruskkjertelen);

Alvorlig akutt sykdom;

Underernæring, sult;

Noen medisiner.

Er det mulig å bestå en analyse for hormonet T4 og TSH i henhold til policyen for obligatorisk medisinsk forsikring?

Det er kjent at testprosedyren for hormonet T4 og TSH ikke er inkludert i den obligatoriske medisinske forsikringen, det vil si faktisk er betalt. Imidlertid formulerer de territorielle obligatoriske helseforsikringsfondene deres tjenesteprogram, slik at i noen regioner kan en blodprøve for T4 og TTG bestås i den obligatoriske helseforsikringspolisen. I tillegg kommer det an på forsikringsselskapet som kontrakten din er inngått med..

Bare i tilfelle, sjekk med din distriktsklinikk - gratis eller gratis, kan du ta en analyse for skjoldbruskhormoner. For gratis endring trenger du:

Hvordan ta og hva viser en blodprøve for TSH?

En blodprøve for TSH (skjoldbruskkjertelstimulerende hormon) er av stor betydning for diagnosen skjoldbrusksykdommer, derfor er den foreskrevet av en endokrinolog i nesten alle klager. Eksterne symptomer på skjoldbrusk-patologier er altfor blanke øyne, skjelvende hender og raskt vekttap med god appetitt. Personer med lignende manifestasjoner bør tenke på helsen og konsultere en spesialist..

I denne artikkelen vil vi finne ut hvordan og hvor vi skal ta en blodprøve for TSH og hva resultatene indikerer. Selv om du kjenner de normale indikatorene, bør du imidlertid ikke trekke uavhengige konklusjoner, bare en spesialist kan stille en endelig diagnose.

Når en blodprøve for TSH er foreskrevet?

TSH, eller skjoldbruskstimulerende hormon i hypofysen, er et av de viktigste hormonene som påvirker menneskekroppens funksjon. Hovedfunksjonen til TSH er regulering av skjoldbruskkjertelen. Det stimulerer syntesen av hormoner T3 - triiodothyronine og T4 - thyroxine. T3 og T4 påvirker på sin side funksjonen til organene i reproduktive systemet og mage-tarmkanalen, mentale prosesser, det kardiovaskulære systemet og mye mer. Hormonet i seg selv produseres i hypofysen, men som vi allerede har sagt, påvirker det skjoldbruskkjertelen, og er derfor foreskrevet for diagnose av dets sykdommer, samt for infertilitet, regelmessig redusert kroppstemperatur, depresjon, impotens, forsinket seksuell og mental utvikling barn. Som regel gis TSH i kombinasjon med triiodothyronin og tyroksinanalyser. Hormonverdiene måles i µU / ml eller honning / l. I testformen kalles det noen ganger ikke TSH, men TSH (fra det latinske navnet "skjoldbruskstimulerende hormon").

Det er ikke noe komplisert i prosessen med å ta en analyse for TSH, men mange faktorer kan påvirke resultatet, så du må ta kontakt med legen din på forhånd hvordan du kan forberede deg til undersøkelsen.

Forberedelse og analyse av skjoldbruskstimulerende hormon

En blodprøve for TSH utføres om morgenen, på tom mage. Dagen før bloddonasjonen, må du avstå fra fysisk aktivitet og bruk av alkoholholdige drikker, i tillegg til å røyke. I tillegg, innen en måned før prosedyren, bør du nekte å ta hormonelle medisiner, og noen dager før studien - jodholdige medikamenter. Eksperter anbefaler også å sitte stille i 20-30 minutter rett før du tar testen. Derfor, hvis du løper sent, løper til klinikken uten pust og svette, er det bedre å vente litt på gangen, ta pusten - for analysens pålitelighet. Og fortsett deretter direkte for å donere blod.

Materiale tas fra ulnarven i høyre eller venstre hånd. Frekvensen av prosedyren avhenger av sykdommens kompleksitet og bestemmes av den behandlende legen. I global praksis anbefales det at kvinner over 50 årlig testes for TSH, ettersom de er utsatt for skjoldbruskkjertelsykdom. Kvinner i fertil alder kan donere blod hver dag i menstruasjonssyklusen. Normene til skjoldbruskkjertelsstimulerende hormon i hypofysen hos mennesker av forskjellig kjønn og alder er forskjellige, derfor bør bare en spesialist tyde resultatet.

Å dechiffrere resultatene av studien

Normale TSH-nivåer i blodet avhenger av kjønn, alder på pasienten og laboratoriemetoden. Derfor, når avkoding av resultatet av analysen, tar endokrinologen hensyn til verdiene som er angitt i form av laboratorium eller senter som referanse.

Konsentrasjonen av hormonet er spesielt viktig i diagnosen tyrotoksikose, for differensiering av ekte tyrotoksikose under svangerskapet, for å overvåke bruken av medisiner som inneholder T3, for å identifisere intrauterine patologier, og i andre tilfeller.

“Nedre grå sone” refererer til situasjonen når nivået på TSH er 0,1–0,4 mU / l. I dette tilfellet er en ekstra studie foreskrevet - en blodprøve for nivået av skjoldbruskhormoner (tyroksin og triiodothyronin). Den "øvre gråsonen" tilsvarer indikatorer fra 5 til 10 mU / l, og i slike tilfeller er det nødvendig å bestå TRG-testen (ved bruk av tyrotropinfrigjørende hormon).

TSH-innhold

Normene for nivået av skjoldbruskstimulerende hormon i hypofysen avhenger som vi har av kjønn, alder og analyseteknikk. Derfor, hvis det er nødvendig å donere blod med en viss frekvens, er det bedre å gjøre det på samme klinikk.

De generelt aksepterte TSH-nivåene i blodet er som følger:

• hos nyfødte - fra 1,1 til 17 mU / l;
  • hos spedbarn i alderen 2,5 måneder, fra 0,6 til 10 mU / l;
  • hos barn 2,5-14 måneder - fra 0,4 til 7 mU / l;
  • hos barn 14 måneder - 15 år, fra 0,4 til 6 mU / l;
  • hos menn - fra 0,4 til 4 mU / l;
  • hos kvinner - fra 0,4 til 4 mU / l;
  • hos gravide - fra 0,2 til 3,5 mU / l.

Under graviditet gis en analyse av TSH flere ganger, siden det er en nødvendig metode for å identifisere sykdommer som alvorlig kan skade moren og barnet. Spesielt nøye kontroll bør utføres i første trimester, når de vitale organene og systemene til den fremtidige organismen legges. Siden fosterets skjoldbruskkjertel ikke fungerer på dette tidspunktet, blir morens hormonelle bakgrunn nøkkelen til en sunn fremtid for barnet sitt.

Nivået av skjoldbruskkjertelsstimulerende hormon kan påvirkes av fysisk og emosjonell stress, akutte smittsomme sykdommer, langvarig tilslutning til kalorifattige dietter og andre indikatorer.

TSH økte: hva betyr det?

Tørr hud, kald intoleranse, håravfall, økt tretthet, menstruasjonsregelmessigheter hos kvinner indikerer økt konsentrasjon av hormonet i blodet (hypotyreose).

Årsaken til de overvurderte indikatorene kan være:

• skjoldbruskbetennelse;
  • svulster i hypofysen;
  • primær binyresvikt;
  • bly rus;
  • sinnslidelse;
  • nylig operert - fjerning av galleblæren eller hemodialyse.

Hormonnivået senket

En reduksjon i nivået av TSH (hypertyreose) oppstår på bakgrunn av en høy konsentrasjon av skjoldbruskhormoner. Indikatorer for et lavt TSH-hormon i blodet: hjertebank, nervøsitet, skjelvende hender, løs avføring, vekttap på grunn av god matlyst.

Årsakene til hypertyreose kan være:

• diffus giftig struma
  • monodose eller polynod goiter;
  • Hashimotos tyreoiditt i stadiet av tyrotoksikose (betennelse i skjoldbruskkjertelen forårsaket av autoimmune årsaker);
  • hypofyseskade;
  • mentalt syk;
  • tar levotyroxine (ukontrollert).

Vanligvis, etter en stund, sender legen pasienten for ny undersøkelse for å bekrefte diagnosen..

Prisen på en blodprøve for TSH

Kostnadene for analyse for TSH avhenger av plasseringen av prosedyren, kvalifikasjonene til spesialister, samt reagensene som ble brukt i studien. Så for eksempel tilbyr et av medisinske sentre i Naberezhnye Chelny en tjeneste for 200 rubler. Litt dyrere er en blodprøve for TSH i Kazan, gjennomsnittsprisen i hovedstaden i Tatarstan er 250 rubler. I St. Petersburg vil nivået av skjoldbruskstimulerende hormon i hypofysen for 450 rubler bli avslørt. Den dyreste blodprøven for TSH vil koste i Moskva. Kostnaden i hovedstaden varierer fra 500 til 2000 rubler. Prisen avhenger av servicenivået og den tekniske tilstanden til laboratoriene, samt av plasseringen av klinikkene. I sentrum vil tjenesten absolutt bli dyrere enn i boligområder..

Hvor kan jeg donere blod for nivået av skjoldbruskkjertelhormon??

Ikke alle klinikker kan gi blod til en analyse av nivået av skjoldbruskhormoner. De dyre reagensene som kreves for studien, tillater ikke alle kommunale klinikker å utføre denne prosedyren. Imidlertid er det i hver by i Russland et laboratorium eller et representasjonskontor for et stort medisinsk senter der nivået av spesifikke skjoldbruskhormoner raskt og til en overkommelig pris..

Et av slike sentre er det uavhengige INVITRO-laboratoriet, som i løpet av de tjue årene det har eksistert har vunnet tilliten til millioner av mennesker. Representative kontorer for laboratoriet er lokalisert i mange byer i Russland, så vel som i Kasakhstan og Hviterussland. Besøkende på laboratoriet vil være fornøyd med kvalifisert service, bekvemmelighet og komfort under blodprøvetakingen og etter mottak av resultatet - på kontoret, per post eller på din personlige konto. Og prisen vil overraske enhver klient: i Moskva koster en blodprøve for TSH 510, i Nizhny Novgorod - 320, og i Volgograd - 300 rubler.

Lisens for medisinsk virksomhet LO-77-01-015932 datert 04/18/2018.

Skjoldbrusk-stimulerende hormon (TSH): høy eller lav risiko

Skjoldbruskkjertelsstimulerende hormon (TSH) er et viktig hormon som regnes som ”hovedkontrollen” av skjoldbruskkjertelen. Denne viktigheten kobler dette hormonet til et bredt utvalg av helsemessige forhold, og konsekvensene av endringer i nivået kan være gunstig eller negativ avhengig av din alder..

p, blokkksats 1,0,0,0,0 ->

Hva er skjoldbruskstimulerende hormon (TSH)

Skjoldbrusk-stimulerende hormon (TSH), også kjent som tyrotropin, produseres i hypofysen og skilles ut i blodet. Hovedmålet med TSH er å stimulere skjoldbruskkjertelen til å produsere hormoner som T3 (triiodothyronine) og T4 (thyroxine).

p, blockote 2,0,0,0,0 ->

Skjoldbruskkjertelen er plassert ved bunnen av nakken din, under Adams eple. Den absorberer sporelementet jod fra blodet for å produsere hormonene T3 og T4. Betydningen av skjoldbruskkjertelen er veldig viktig, fordi hormonene T3 og T4 spiller en viktig rolle i funksjonen til nesten alle deler av kroppen vår, inkludert hjerne, hjerte og lever.

p, blokknot 3,0,0,0,0,0 ->

Skjoldbruskkjertelen styres av hypothalamus i hjernen, som produserer tyrotropinfrigjørende hormon (TRH), for å stimulere hypofysen til å starte produksjonen av skjoldbruskstimulerende hormon (TSH).

p, blockote 4,0,0,0,0,0 ->

Det er et slikt forhold: jo mer tyroidstimulerende hormon (TSH) blir produsert, jo mer produseres hormoner T3 og T4. Men når tilstrekkelige eller høye verdier av T3 og T4 er nådd, er det en nedgang i produksjonen av hormonet TRH, og følgelig synker nivået av hormonet TSH. Denne prosessen hjelper til med å opprettholde hormonene T3 og T4 på de nivåer som er nødvendige for kroppen..

p, blockquote 5,0,0,0,0 -> Skjoldbruskhormoner

Hvordan skjoldbruskstimulerende hormon (TSH) fungerer

Skjoldbrusk-stimulerende (skjoldbruskkjertelstimulerende) hormon (TSH) øker T3- og T4-nivået på flere forskjellige måter.

p, blokkeringskode 6.0,0,0,0,0 ->

TSH stimulerer produksjonen av T3 og T4 ved å binde seg til TSH-reseptorene (TSH-R) på skjoldbruskkjertcellene, noe som hjelper skjoldbruskkjertelen til å produsere flere proteiner som tar opp jod fra blodet. Og så bruker skjoldbruskkjertelen dette jodet til å produsere T3- og T4-hormoner. [OG]

p, blokkeringskode 7,0,0,0,0 ->

Jod kan eksistere i kroppen i forskjellige former og kan brukes til å danne T3- eller T4-hormoner bare hvis det er i aktiv form (oksidert). Av denne grunn stimulerer skjoldbruskkjertelsstimulerende hormon (TSH) produksjonen av T3 og T4 ytterligere ved å øke mengden protein som omdanner jod til sin aktive form (skjoldbrusk peroxidase). [OG]

p, blockote 8,0,0,0,0 ->

Skjoldbruskstimulerende hormon øker ikke bare produksjonen av T3 og T4, men stimulerer også frigjøring dem til blodomløpet. Når T3 og T4 utvikles, skjer lagring av dem på grunn av binding til et annet protein (tyroglobulin), som forhindrer dem i å komme i blodet. TSH fremmer nedbrytningen av dette proteinet (ved å øke proteaser) og lar T3 og T4 frigjøre og komme inn i blodomløpet. [OG]

p, blokkeringskode 9,0,0,0,0 ->

p, blokknot 10,0,0,0,0 ->

Skjoldbruskkjertelsstimulerende hormon (TSH) er forhøyet: helserisiko

Forhøyet skjoldbruskstimulerende hormon (TSH) er assosiert med dårlig hjertesykdom

En studie med mer enn 30 000 mennesker fant at personer med høyere TSH-nivå også har en tendens til å ha høyere blodtrykk. [OG]

p, blokknot 11,0,0,0,0 ->

En metaanalyse av data fra mange studier som involverte mer enn 55 000 pasienter, viste at personer med veldig høye TSH-verdier viste en betydelig større sannsynlighet for å utvikle (og dø) koronar hjertesykdom. [OG]

p, blokknot 12,0,0,0,0 ->

En annen studie, som involverte 314 pasienter med risiko for å utvikle forskjellige hjertesykdommer, fant at høye TSH-nivåer var assosiert med mer alvorlige søvnkvalitetsproblemer. [OG]

p, blokka 13,0,0,0,0 ->

Konklusjoner om forholdet mellom en økning i skjoldbruskstimulerende hormon (TSH) og en økning i blodtrykk hos barn, spesielt de som er overvektige, ble også påvist. [OG]

p, blokknot 14,0,0,0,0 ->

Høyt skjoldbrusk stimulerende hormon (TSH) indikerer forhøyet kolesterol og triglyserider

To studier har vist at en økning i TSH oppstår med en samtidig økning i triglyserider og "dårlig" kolesterol (lipoproteiner med lav tetthet - LDL) i blodet. [OG]

p, blokknot 15,0,0,0,0 ->

En annen studie som involverte nesten 21 000 mennesker, viste lignende resultater, og fant også at høye nivåer av skjoldbruskstimulerende hormon (TSH) korrelerer med lavere nivåer av "godt" kolesterol (lipoproteins med høy tetthet - HDL). [OG]

p, blockote 16,0,0,0,0 ->

Høyt skjoldbrusk stimulerende hormon (TSH) er assosiert med overvekt

To separate studier har vist at kvinner som er overvektige eller overvektige har et høyere nivå av TSH enn personer med normal vekt. Dette forholdet inkluderer personer med en enkel økt kroppsvekt og kroppsmasseindeks (BMI), med en stor midjestørrelse, samt med en høyere prosentandel kroppsfett. [OG]

p, blokknot 17,0,0,0,0,0 ->

En annen studie viste at sammenlignet med kvinner med lav TSH, var sunne, unge kvinner med høy TSH 2 ganger større sannsynlighet for å utvikle metabolsk syndrom (en tilstand som inkluderer overvekt, høyt blodtrykk og høyt glukose, fett og blodkolesterol). [OG]

p, blokknot 18,0,0,0,0 ->

Forholdet mellom skjoldbruskstimulerende hormon (TSH) og overvekt gjelder ikke bare kvinner. To separate studier har vist at forhøyet TSH er assosiert med en høyere kroppsmasseindeks (BMI) hos både menn og kvinner. [OG]

p, blokknot 19,0,0,0,0 ->

Skjoldbrusk-stimulerende hormon (TSH) er også involvert i vektdannelse hos barn. Overvekt og overvekt av barn er assosiert med høyere TSH-nivåer, og disse forhøyede verdiene er assosiert med økte nivåer av kolesterol, fett og økt blodtrykk. [OG]

p, blokknot 20,0,0,0,0 ->

p, blockquote 21,0,0,0,0 -> Økte T4-hormonnivåer og redusert skjoldbruskstimulerende hormon (TSH) under graviditet

En økning i skjoldbruskstimulerende hormon (TSH) er skadelig under graviditet

TSH-nivået var betydelig høyere hos kvinner som ikke kunne bli gravide etter det første året du prøvde (den såkalte uforklarlige infertiliteten) sammenlignet med kvinner med normal TSH. [OG]

p, blokknot 22,0,0,0,0 ->

Legemidlet Levothyroxine brukes til å behandle tilfeller med problemer i skjoldbruskkjertelen og blir ofte foreskrevet under graviditet. En studie undersøkte 1.013 gravide kvinner som fikk Levothyroxine, og fant at mange av dem hadde forhøyet TSH, noe som var forbundet med økt risiko for spontanabort. [OG]

p, blokknot 23,0,0,0,0 ->

I en annen studie som involverte mer enn 184 000 kvinner, mødre med høyt TSH-nivå 6 måneder før unnfangelse, ble det identifisert en økt sannsynlighet for spontan spontanabort opp til 20 uker, dødfødsel, for tidlig fødsel og andre graviditetsproblemer. [OG]

p, blokknot 24,0,0,0,0 ->

Verdier med høyt skjoldbrusk stimulerende hormon (TSH) er assosiert med generell betennelse.

Under et eksperiment som involverte 24 kvinner som fikk 0,9 mg skjoldbruskkjertelstimulerende hormon (TSH), på den andre dagen av inntaket av stoffet, ble det påvist et brudd på funksjonene til blodkar, noe som mest sannsynlig var forbundet med en økning i generell betennelse og oksidativt stress. [OG]

p, blokknot 25,0,0,0,0 ->

I to dyrestudier ble en økning i TSH-verdier ledsaget av en økning i hovedindikatorene for betennelse - tumor nekrose faktor (TNF) og interleukin-6 (IL-6). [OG]

p, blokknot 26,0,0,0,0 ->

Økt skjoldbruskstimulerende hormon (TSH) er en risikofaktor for kreft i skjoldbruskkjertelen

Ulike studier, inkludert en metaanalyse, har vist at forhøyede TSH-nivåer er en risikofaktor for kreft i skjoldbruskkjertelen. [OG]

p, blokknot 27,0,0,0,0 ->

En annen studie med 126 pasienter med en viss type skjoldbruskkjertelkreft (papillær skjoldbrusk-mikrokarcinom) demonstrerte en sammenheng mellom økt skjoldbruskstimulerende hormon (TSH) og raskere kreftprogresjon. [OG]

p, blokknot 28,0,0,0,0 ->

En økning i skjoldbruskstimulerende hormon (TSH) indikerer en økning i stresshormonet

I en studie med 54 friske voksne ble høyere TSH-verdier funnet sammen med en økning i nivået av stresshormonet kortisol. Forskere konkluderte med at skjoldbruskstimulerende hormon (TSH) gjør kroppen mer følsom for effekten av stress. [OG]

p, blokknot 29,0,0,0,0 ->

p, blockquote 30,0,0,0,0 -> Skjoldbrusk-plassering

Skjoldbruskkjertelsstimulerende hormon (TSH) senket: helserisiko

Lavt nivå av skjoldbruskkjertelen stimulerer hormon (TSH) er assosiert med dårligere mental helse

Lavt TSH-nivå kan bidra til lavere mental helse blant eldre mennesker. I en studie med 293 personer over 65 år ble det funnet en sammenheng mellom en nedgang i TSH-nivåer og en forverring i hjernefunksjonen. [OG]

p, blokknot 31,0,0,0,0 ->

En annen studie med 313 eldre mennesker fant at lav TSH var assosiert med nedsatt kognitiv funksjon, samt demens. [OG]

p, blokknot 32,0,0,0,0 ->

I en studie som involverte 1.843 personer 55 år og eldre, ble det vist at lav TSH bidrar til en tredobling av risikoen for demens eller Alzheimers. [OG]

p, blokknot 33,0,1,0,0 ->

En studie som involverte 1.503 eldre mennesker viste lave skjoldbruskstimulerende hormon (TSH) verdier økte sannsynligheten for å utvikle depressive symptomer og den videre utviklingen av depresjon. [OG]

p, blokknot 34,0,0,0,0 ->

Lavt skjoldbrusk stimulerende hormon (TSH) indikerer en reduksjon i bentetthet

Å ha høyere nivåer av TSH i blodet bidrar til bedre beinhelse hos eldre mennesker. Nedsatt TSH var assosiert med nedsatt beinmineraltetthet i en studie av 674 eldre kvinner. [OG]

p, blockquote 35,0,0,0,0 ->

I en annen studie, hvor 686 eldre kvinner involverte, økte nivåene med lavt skjoldbruskstimulerende hormon (TSH) risikoen for brudd i bekken- eller ryggmargen. [OG]

p, blokknot 36,0,0,0,0 ->

En studie med mer enn 14 000 pasienter viste at eldre kvinner (men ikke kvinner etter 70 år) hadde et lavere TSH-nivå assosiert med økt sannsynlighet for brudd i lårben og lårhals. [OG]

p, blokknot 37,0,0,0,0 ->

Skjoldbrusk-stimulerende hormon (TSH) og eldre

Mange studier viser at TSH-nivåene naturlig øker med aldring. [OG]

p, blokknot 38,0,0,0,0 ->

Til tross for at forhøyet TSH vanligvis er assosiert med negative helseeffekter hos voksne og barn, skader ikke en slik økning i skjoldbruskstimulerende hormon (TSH) eldre mennesker. Mange studier viser et omvendt forhold - jo lavere TSH-nivået hos eldre mennesker, jo mer helseproblemer, mens høyere TSH-verdier kan beskytte kroppen.

p, blockquote 39,0,0,0,0 ->

Skjoldbrusk-stimulerende hormon (TSH) og levetid

Flere studier antyder at forhøyet TSH kan være nyttig for en lengre levetid. For eksempel, i en studie som involverte veldig eldre mennesker (median i deres alder var 98 år), ble et høyere nivå av TSH funnet sammenlignet med personer i kontrollgruppen, hvis gjennomsnittsalder var omtrent 72 år. [OG]

p, blockquote 40,0,0,0,0 ->

En studie med 2290 eldre i alderen 70-79 år viste at et svakt forhøyet TSH-nivå bidro til lettere gange, raskere fremskritt, og folk viste bedre fysisk form enn de som hadde en skjoldbruskstimulerende hormon (TSH) -norm. [OG]

p, blokknot 41,0,0,0,0 ->

En annen studie med 558 voksne i alderen 85 til 89 år viste at forhøyet TSH var assosiert med den laveste risikoen for død. [OG]

p, blokknot 42,0,0,0,0 ->

Skjoldbrusk-stimulerende hormonanalyse (TSH)

På grunn av det faktum at TSH kontrollerer produksjonen av T3- og T4-hormoner i kroppen, kan det å vite TSH-nivået ditt ved hjelp av en blodprøve være nyttig for å bestemme riktigheten og tilstrekkeligheten av skjoldbruskkjertelen. [OG]

p, blokknot 43,0,0,0,0 ->

Dette kan virke motsatt, men høye nivåer av skjoldbruskstimulerende hormon (TSH) kan indikere utilstrekkelig aktivitet i skjoldbruskkjertelen, mens lave nivåer av TSH kan indikere hyperaktivitet i skjoldbruskkjertelen. Denne avhengigheten skyldes det faktum at når produksjonen av T3 og T4 avtar, svarer kroppen ved å øke TSH-nivået for å stimulere produksjonen av T3 og T4. I tilfelle hyperaktivitet i skjoldbruskkjertelen (T3 og T4 øker), skjer det motsatte.

p, blockquote 44,0,0,0,0 ->

Tiden det tar for analysen av TSH kan vise en forskjell i resultatene, siden TSH-nivået vårt endres naturlig i løpet av dagen i henhold til døgnrytmen. Studier viser at TSH-verdiene er høyere om natten og lavere på dagtid. [OG]

p, blokknot 45,0,0,0,0 ->

Hvis du tar en analyse for TSH uten å ta hensyn til verdiene av andre skjoldbruskhormoner, kan dette føre til en feil og ufullstendig diagnose. Analysepanelet for å bestemme funksjonen til skjoldbruskkjertelen, i tillegg til TSH, inkluderer også tester for T4 (gratis T4) og T3 (gratis eller total T3).

p, blokknot 46,0,0,0,0 ->

p, blockquote 47,0,0,0,0 -> Skjoldbruskfaktorer og effekter

Interaksjonen mellom skjoldbruskstimulerende hormon (TSH)

Skjoldbrusk-stimulerende hormon (TSH) og nevrotransmittere

Forskning og vitenskapelige rapporter viser at hormonet dopamin (og andre lignende forbindelser) senker nivåene av skjoldbruskstimulerende hormon (TSH). [OG]

p, blokknot 48,0,0,0,0 ->

I en studie med 20 friske voksne, ble det funnet at blokkering av dopaminreseptorer økte TSH-nivåene, noe som indikerte rollen til dopamin i å undertrykke TSH-produksjonen. [OG]

p, blokknot 49,0,0,0,0 ->

En annen musestudie fant at dopamin, epinefrin og noradrenalin motvirker effekten av TSH og blokkerer frigjøring av T4-hormon i blodet. [I] Og i en studie med rotter ble det vist at administrering av noradrenalin fører til en økning i nivået av TSH. [OG]

p, blokknot 50,0,0,0,0 ->

En annen studie på rotter viste at hormonet serotonin kan føre til en økning i verdiene av skjoldbruskstimulerende hormon (TSH). [OG]

p, blokknot 51,0,0,0,0 ->

Skjoldbrusk-stimulerende hormon (TSH) og antidepressiva

Antidepressiva (antidepressiva) kan ha forskjellige effekter på TSH-produksjonen, avhengig av deres type..

p, blokknot 52,0,0,0,0 ->

En studie hos 62 deprimerte pasienter viste at gjentatt bruk av reoxetine noradrenalin reuptake inhibitor (NRI) reduserte TSH-nivåer. Imidlertid økte en selektiv serotonin reuptake inhibitor (SSRI) medikament sertralin TSH. [OG]

p, blokknot 53,0,0,0,0 ->

Skjoldbrusk-stimulerende hormon (TSH) og andre hormoner

Studier har vist at glukokortikoider (steroidhormoner som kortisol og dexametason) senker nivået av skjoldbruskkjertelen stimulerende hormon (TSH) hos pasienter med hypotyreose og hos friske mennesker, muligens ved å hemme produksjonen av hormon TRH. [OG]

p, blockquote 54,0,0,0,0 ->

Veksthormon somatostatin (og relaterte forbindelser) kan senke produksjonen av TSH. [OG]

p, blokknot 55,0,0,0,0 ->

Studier på rotter har vist at hormonet testosteron kan påvirke veksten av skjoldbruskstimulerende homon (TSH). [OG]

p, blokknot 56,0,0,0,0 ->

Andre tyrotropiske bremser (TSH) interaksjoner

Rexinoider (en type retinol-vitamin A) kan senke nivået av skjoldbruskstimulerende hormon (TSH) hos gnagere, friske mennesker og kreftpasienter (muligens ved å undertrykke TSH-sekresjon og genuttrykk). [Og] Imidlertid viste en studie av 10 pasienter at en type rexinoider (bexaroten) ikke påvirket TSH-nivåer. [OG]

p, blokknot 57,0,0,0,0 ->

En metaanalyse av 7 forskjellige studier viste en reduksjon i TSH-verdier hos personer med hypotyreose som tok metformin. Men denne nedgangen forekom ikke hos personer med normal funksjon i skjoldbruskkjertelen. [OG]

p, blokknot 58,0,0,0,0 ->

Mange studier viser at interferon-alpha (mye brukt til å behandle hepatitt C) fører til en vekst i utviklingen av forstyrrelser i skjoldbruskkjertelen. [OG]

p, blockote 59,0,0,0,0 ->

Ulike opioider øker frekvensen av skjoldbrusk-mangel. [OG]

p, blokknot 60,0,0,0,0 ->

I en studie som involverte 38 kreftpasienter, ble det bemerket at etter cellegift med docetaxel, økte TSH-nivåene betydelig. [OG]

p, blokknot 61,0,0,0,0 ->

En annen studie med 70 barn i skolealder viste at de barna som bodde i områder med overflødig fluor i vann hadde høyere TSH-nivåer. [OG]

p, blokknot 62,0,0,0,0 ->

Det ble også funnet at røykere har lavere TSH-verdier i blodet enn ikke-røykere. [OG]

p, blokknot 63,0,0,0,0 ->

Skjoldbruskstimulerende hormon (TSH) for hypotyreose og hypertyreose

Hyperthyreoidisme er en tilstand der skjoldbruskkjertelen er hyperaktiv og produserer overflødig skjoldbruskhormoner T3 og T4. På grunn av det faktum at disse hormonene er involvert i mange kroppsprosesser, kan en lignende brudd på funksjonen av skjoldbruskkjertelen føre til utvikling av et stort utvalg av symptomer.

p, blokknot 64,0,0,0,0 ->

Årsaker til hypertyreose

Den vanligste årsaken til hypertyreose er bazedova sykdom, samt autoimmun skade på kjertelen, når antistoffer begynner å virke som TSH, noe som fører til overproduksjon av skjoldbruskhormoner..

p, blokknot 65,0,0,0,0 ->

Andre vanlige årsaker til hypertyreoidisme er giftig nodular struma (forstørret skjoldbruskkjertel, også kjent som Plummer's sykdom) og smertefri ("lydløs") skjoldbruskkjertelitt (en tilstand der immunsystemet angriper skjoldbruskkjertelen, og får den til å bli betent). [OG]

p, blokknot 66,1,0,0,0 ->

Det er veldig sjelden at hypofysetumorer (adenomer) kan føre til overdreven sekresjon av skjoldbruskkjertelstimulerende hormon (TSH). Dette kan føre til hypertyreose eller symptomer på hypertyreose. [OG]

p, blokknot 67,0,0,0,0 ->

p, blockquote 68,0,0,0,0 -> Eksterne tegn på hypertyreose

Symptomer på hypertyreose

De vanligste symptomene på hypertyreose kan være:

• Nervøsitet
  • Økt svette (svette)
  • Stor tørst
  • Hyperaktive reflekser
  • Dårlig toleranse for temperaturendringer
  • struma

Mindre vanlige symptomer på hypertyreose inkluderer:

• Utmattelse
  • Vekttap
  • Overfølsomhet for øynene, noe som fører til lakrymasjon eller smertefull følsomhet for sollys (fotofobi)
  • Hjertefrekvensøkning (takykardi)
  • Hevelse i vevene (perifert ødem)
  • Forsinkelse av øyelokk
  • Overdreven stolproduksjon (mer enn 3 ganger om dagen)

Hyperthyreoidisme kan også forårsake psykologiske symptomer, for eksempel apati, selv om dette symptomet er mer vanlig hos eldre pasienter (> 70 år). [OG]

p, blokknot 69,0,0,0,0 ->

Hyperthyreoidisme kan også forårsake en rekke symptomer som påvirker fysiologien i munnen, kjeven og svelget. Slike symptomer inkluderer forbrenning i munnen, osteoporose i kjevebenene, en økning i skjoldbruskvev (struma), økt risiko for tannråte og periodontal sykdom. [OG]

p, blokknot 70,0,0,0,0 ->

Det er også kjent at hypertyreoidisme reduserer bentettheten (på grunn av økt aktivitet av osteoklaster, celler som ødelegger beinvev), noe som kan føre til osteoporose. [OG]

p, blockquote 71,0,0,0,0 ->

Hyperthyreoidisme er assosiert med en økning i oksidativt stress på grunn av en økning i antall reaktive oksygenarter og en reduksjon i effektiviteten av antioksidanter. [OG]

p, blokknot 72,0,0,0,0 ->

Årsaker til hypotyreose

Hypotyreose er det motsatte av hypertyreose, når skjoldbruskkjertelen ikke produserer nok T3- og T4-hormoner. På grunn av utbredelsen av disse hormonene i hele kroppen, kan en reduksjon forårsake mange forskjellige symptomer..

p, blokknot 73,0,0,0,0 ->

På verdensbasis er jodmangel den vanligste årsaken til hypotyreose..

p, blokknot 74,0,0,0,0 ->

En annen relativt vanlig årsak til hypotyreose er Hashimotos tyreoiditt (en autoimmun sykdom), når kroppens immunsystem angriper og gradvis ødelegger skjoldbruskkjertelen. [OG]

p, blokknot 75,0,0,0,0 ->

Prosedyrer som dreper eller kirurgisk fjerner skjoldbruskceller, for eksempel ablasjon av jod eller fjerning av skjoldbruskkjertelen, kan også forårsake hypotyreose. [OG]

p, blockote 76,0,0,0,0 ->

Mange studier har vist at litiumterapi fører til en økning i sannsynligheten og forekomsten av hypotyreose og struma. [OG]

p, blokknot 77,0,0,0,0 ->

Symptomer på hypotyreose

Hypotyreose forårsaker forskjellige fysiske og psykologiske symptomer..

p, blockote 78,0,0,0,0 ->

De vanligste symptomene på hypotyreose

• Utmattelse
  • forstoppelse
  • Vektøkning
  • Karpaltunellsyndrom
  • Depresjon
  • Angst
  • Problemer med minnet
  • Oppmerksomhetsproblemer

Hypotyreoidisme kan også forårsake en rekke symptomer som påvirker munnhulen, for eksempel: oral pust, tykke lepper, en liten underkjeve (mikrognati), tynn tannemalje (emaljehypoplasi), hevelse i tungen eller betennelse i den, en økning i spyttkjertlene og en smekkforvrengning ( smak perversjon). [OG]

p, blockote 79,0,0,0,0 ->

Ved langvarig hypotyreose kan det føre til en forsinkelse i kroppsveksten og en forsinkelse i beindannelse. Hypoteriose er også forbundet med en økning i oksidativt stress på grunn av en økning i reaktive oksygenarter og en reduksjon i virkningen av antioksidanter. [OG]

p, blokknot 80,0,0,0,0 ->

Andre symptomer på hypotyreose kan omfatte:

• Langsom hjerterytme
  • Svette reduksjon
  • dyspné
  • Tap (tap) av hår
  • Tørr hud (spesielt på albuene) eller den gule fargen
  • Hes stemme
  • Hevelse i kroppen
  • struma
  • Høreapparat
  • Muskelsmerte
  • Sakte reflekser
  • Reduksjon i fertil alder
  • ereksjonsproblemer
Normalt nivå av skjoldbruskstimulerende hormon (TSH)

Årsaker og faktorer til høye og lave nivåer av skjoldbruskstimulerende hormon (TSH)

Understreke

Det er mange forskjellige måter stress kan påvirke T3 og T4 nivåer. For eksempel har mange studier vist at det å oppleve negative og stressende livshendelser øker sannsynligheten for å utvikle Basedovas sykdom, en vanlig årsak til tyrotoksikose (vedvarende økning i skjoldbruskkjertelhormonnivået, rus med skjoldbruskhormoner). [OG]

p, blockquote 81,0,0,0,0 ->

Denne konklusjonen er imidlertid ikke så grei, fordi flere andre studier har konkludert med at stress ikke deltar i utviklingen av Basedova sykdom og relaterte forhold. [OG]

p, blockquote 82,0,0,0,0 ->

Imidlertid støtter flere dyreforsøk ideen om at stress er en medvirkende årsak til dysfunksjon av skjoldbruskkjertelen. For eksempel har flere studier på rotter vist at stress forstyrrer skjoldbruskfunksjonen, om enn på forskjellige måter..

p, blokknot 83,0,0,0,0 ->

Stress forårsaket av effekten av elektrisk strøm på rottehaler førte til en nedgang i nivåene av hormoner T3, T4 og skjoldbruskkjertelen stimulerende hormon (TSH). [OG]

p, blockote 84,0,0,0,0 ->

Rotter som ble utsatt for sosialt stress utviklet hypotyreose. [I] Ulike stressfaktorer (inkludert kaldt vann eller matmangel, kalde temperaturer, blinkende lys, etc.) har ført til en økning i produksjonen av hormonene T3 og T4. [OG]

p, blokknot 85,0,0,0,0 ->

Ernæring (kosthold)

Ideen om å bytte til et ketogent kosthold (et kosthold med mye fett og lite karbohydrater) er populært blant mange mennesker, og er til og med en vanlig behandling for personer med epilepsi. Imidlertid kan et ketogent kosthold forstyrre skjoldbruskfunksjonen. For eksempel fant en studie som involverte 120 pasienter med epilepsi at 17% av forsøkspersonene opplevde hypotyreose som et resultat av dette kostholdet. [OG]

p, blockote 86,0,0,0,0 ->

En annen studie fant at mat med høyt fettinnhold, eller kosthold med lite karbohydrater, også kan redusere T3-hormonnivået. Et kosthold med mye fett, proteiner og lite karbohydrater kan redusere produksjonen av skjoldbruskkjertelstimulerende hormon (TSH). [OG]

p, blockote 87,0,0,0,0 ->

Overspising (gluttony) er en annen vanlig årsak til dysfunksjon i skjoldbruskkjertelen. Studien viste at kronisk overspising førte til en økning i nivået av hormonet T3 i kort og lang tid (fra 3 uker til 7 måneder). [OG]

p, blockote 88,0,0,0,0 ->

I eksperimenter på rotter førte kostholdet deres med en høy mengde fett til undertrykkelse av skjoldbruskkjertelen: mengden av hormonet T4 falt og nivået av TSH økte. [OG]

p, blockote 89,0,0,0,0 ->

Stråleeksponering

Effekten av stråling på skjoldbruskkjertelen er en stor risikofaktor for utvikling av kreft i skjoldbruskkjertelen, spesielt hos barn. [OG]

p, blockote 90,0,0,0,0 ->

En av standardbehandlingene for kreft er strålebehandling. Dessverre setter strålebehandling pasienter større risiko for å utvikle kreft i skjoldbruskkjertelen, som vist i flere studier som involverer barn. [OG]

p, blockote 91,0,0,0,0 ->

Stråling øker også risikoen for tyrotoksikose og hypotyreose. [OG]

p, blockote 92,0,0,0,0 ->

Soyasaus

Soyaprodukter inneholder stoffer som kan etterligne eller påvirke aktiviteten til visse hormoner (for eksempel østrogen). På grunn av dette kan soyaprodukter også forstyrre riktig funksjon av skjoldbruskkjertelen. [OG]

p, blokknot 93,0,0,0,0 ->

En studie som involverte 189 barn, viste at de som fikk mat av soyamelk videre viste en mye større sannsynlighet for å utvikle autoimmune skjoldbrusk-lidelser (f.eks. Hashimotos sykdom). [OG]

p, blokkksats 94,0,0,0,0 ->

Tre måneder med en økning i soyabarnernæring førte til en økning i struma, døsighet og forstoppelse i studien fra 37 tidligere friske voksne. Imidlertid forsvant disse symptomene etter å ha nektet soya i maten. [OG]

p, blockote 95,0,0,0,0 ->

I en studie med 78 pasienter (barn med hypotyreose) som fikk mat av soyaprodukter, ble et høyere nivå av TSH-hormon funnet hos disse barna sammenlignet med de som ikke fikk soya. [OG]

p, blokkksats 96,0,0,0,0 ->

Jod

Skjoldbruskhormoner produseres med sporelementet jod, som folk trenger å få fra mat. Hvis det er mangel på jod i kostholdet, kan en slik ernæring føre til hypotyreose og kan forårsake struma (betydelig hevelse i skjoldbruskkjertelen, som skilles ut på nakken). [OG]

p, blockote 97,0,0,0,0 ->

Imidlertid kan mindre jodmangel faktisk føre til hypertyreose (siden skjoldbruskkjertelen er overstimulert for å kompensere for moderat jodmangel). [OG]

p, blockote 98,0,0,0,0 ->

Mange studier viser også at overdreven inntak av jod kan føre til hypertyreose. [Og] For eksempel viser barn som bor i et område med unormalt høye konsentrasjoner av jod i drikkevann, mer betydelige forstyrrelser i skjoldbruskkjertelen (økte nivåer av TSH og skjoldbrusk-antistoff). [OG]

p, blokknot 99,0,0,1,0 ->

Dyrestudier og in vitro-studier indikerer at overflødig jod kan være giftig for skjoldbruskkjertelen, noe som fører til død av kjertelceller. [OG]

p, blokknot 100,0,0,0,0 ->

Vitaminer

Mange studier viser at vitamin D-mangel er assosiert med tyreoiditt, en autoimmun lidelse i skjoldbruskkjertelen. [I] Og i en studie som involverte 60 personer, ble D-vitaminmangel også vist å være assosiert med hypotyreose. [OG]

p, blockquote 101,0,0,0,0 ->

Mangel på vitamin B12 kan føre til utvikling av hypotyreose, slik det ble funnet i en studie av 116 pasienter. [OG]

p, blokknot 102,0,0,0,0 ->

p, blockquote 103,0,0,0,0 -> Diabetes og skjoldbrusk sykdom

Noe som øker risikoen for skjoldbruskstimulerende hormon (TSH)

Diabetes og dysfunksjon

Diabetes er i stor grad assosiert med nedsatt skjoldbruskkjertelfunksjon, spesielt i utviklingen av hypotyreose, noe som kan påvirke produksjonen av hormoner T3 og T4 betydelig..

p, blokkksats 104,0,0,0,0 ->

Tegn på lav skjoldbruskaktivitet (som høy TSH og lav T4 i blodet) er assosiert med økt risiko for å utvikle diabetes. [I] En studie med 202 pasienter med diabetes viste at 11% av disse menneskene hadde hypotyreose, som er 10 ganger høyere enn sannsynligheten for å utvikle denne sykdommen hos personer uten diabetes. [OG]

p, blokknot 105,0,0,0,0 ->

Andre studier har rapportert at opptil 30% av pasienter med diabetes kan utvise en form for unormal skjoldbruskfunksjon. [OG]

p, blockquote 106,0,0,0,0 ->

Mange studier viser at metformin, et stoff som brukes til å behandle diabetes, senker nivået av skjoldbruskstimulerende hormon (TSH), noe som ytterligere øker risikoen for å utvikle hypotyreose hos personer med diabetes. [OG]

p, blokknot 107,0,0,0,0 ->

Graviditet og skjoldbrusk stimulerende hormon (TSH)

På grunn av hormonelle forandringer og skjoldbruskstimulering som oppstår under graviditet, er funksjonsfeil i skjoldbruskkjertelen mer vanlig hos gravide. Omtrent 2,1-3,4% av gravide kvinner opplever enten hypotyreose eller hypertyreose. [OG]

p, blokknot 108,0,0,0,0 ->

En studie hos 482 gravide med problemer med skjoldbruskkjertelen viste at hvis disse problemene ble kompensert, så var det ingen risiko for barna deres. Imidlertid har disse mødrene fortsatt økt sannsynlighet for å utvikle høyt blodtrykk og skade på leveren og nyrene (preeklampsi). [OG]

p, blokknot 109,0,0,0,0 ->

Imidlertid kan graviditetsrelaterte problemer i funksjon av skjoldbruskkjertelen føre til problemer i utviklingen av barn, hvis de ikke blir behandlet. Barn fra 62 kvinner som har hypotyreose viste en reduksjon i intelligens (IQ-tekst), nedsatt tale, oppmerksomhet og leseevne, sammen med skoleprestasjonene. [OG]

p, blokknot 110,0,0,0,0 ->

Mange andre studier har også funnet en rekke bivirkninger på barn av kvinner med hypertyreose. Disse inkluderer: lav fødselsvekt under graviditet (intrauterin veksthemning), for tidlig fødsel og lav fødselsvekt. [OG]

p, blokknot 111,1,0,0,0 ->

Polycystisk ovariesyndrom

Kvinner med polycystisk eggstokk har en stor sjanse for å få skjoldbruskkjertelsykdommer og tegn på hypotyreose, for eksempel autoimmun tyreoiditt, høye nivåer av skjoldbruskstimulerende hormon (TSH) og struma. Ved hypotyreoidisme blir cyster i eggstokkene ofte diagnostisert, men mest sannsynlig er det ikke årsaken til denne sykdommen. [OG]

p, blokknot 112,1,0,0,0 ->

Alternativ for behandling av skjoldbruskkjertelen

Naturlige metoder

En studie på 36 friske pasienter viste at å spise tare, som inneholder store mengder jod, fører til en økning i skjoldbruskkjertelen stimulerende hormon (TSH). [OG]

p, blockote 113,0,0,0,0 ->

Hvis du har en unormalitet i skjoldbruskkjertelen, er det verdt å begrense inntaket av en stor mengde kaffe. Studier viser at kaffe blokkerer kroppens absorpsjon av T4-hormonet. [OG]

p, blokkeringskode 114,0,0,0,0 ->

Hvis du har laktoseintoleranse, kan det å begrense inntaket av laktose hjelpe skjoldbruskkjertelen. I en studie med 83 pasienter med Hashimoto tyroiditt, ble det påvist at et laktosefri kosthold fører til en reduksjon i TSH-hormonet hos personer med laktoseintoleranse. [OG]

p, blockote 115,0,0,0,0 ->

Trening hjelper naturlig å øke TSH og T4 nivåer. I en studie av 60 menn ble det vist at moderat og intens trening førte til vekst av disse hormonene. De beste resultatene for endringer i hormonnivåer kunne oppnås med anaerob belastning (kraft) med en belastning på 70% i hjertefrekvensen, men med en ytterligere økning i belastningen til 90% SS begynte nivået av hormoner T3, T4 og TSH å falle. [OG]

p, blokknot 116,0,0,0,0 ->

En ashwagandha-plante fra indisk medisin kan også bidra til å øke nivåene av TSH-, T3- og T4-hormoner hos personer med mild hypotyreose. [OG]

p, blockote 117,0,0,0,0 ->

Selen er viktig for helsen til skjoldbruskkjertelen, siden dette sporstoffer hjelper til med å konvertere hormoner fra T4 til T3. Tallrike studier har vist at selen kan senke T4-hormonproduksjonen. [Og] I tillegg er det en nedgang i glutathion-antioksidantnivåer i områder med høy grad av utvikling av struma i befolkningen og selenmangel. Men å ta tilskudd med selen bidro til normaliseringen av dette nivået. [OG]

p, blokknot 118,0,0,0,0 ->

p, blockquote 119,0,0,0,0 -> Anbefalte matvarer for hypotyreose

Metoder for hypertyreose

Den vanligste behandlingen for hypertyreose i USA er radioaktiv jod-ablasjon, som generelt er trygg. Radioaktivt jod ødelegger cellene i skjoldbruskkjertelen, og kjertelen begynner å produsere færre hormoner. [OG]

p, blockote 120,0,0,0,0 ->

Andre behandlinger for tyreotoksikose inkluderer skjoldbruskkjertelen (kirurgisk fjerning av skjoldbruskkjertelen), og bruk av "antithyreoidemedisiner" som Tapazole (metimazol) og propylthiouracil (som stopper syntesen av skjoldbruskkjertelhormoner) eller colestyramin (som hjelper til med å fjerne overflødige skjoldbruskhormoner fra kroppen).

p, blockquote 121,0,0,0,0 ->

I tillegg kan medisiner som betablokkere (propranolol, atenolol og nadolol) også brukes for å lindre symptomene på hypertyreose. [OG]

p, blokkksats 122,0,0,0,0 ->

Metoder for behandling av hypotyreose

Et av de beste behandlingsalternativene for hypotyreose anses å være levotyroxine terapi. Denne medisinen øker nivået av skjoldbruskkjertelhormon i kroppen..

p, blokknot 123,0,0,0,0 ->

En annen prosedyre som også øker nivået av skjoldbruskhormoner er å ta et tørket skjoldbruskkjertekstrakt (skjoldbruskvev hentet fra dyr og forberedt for medisinsk bruk) og ta Liiotironin.

p, blockote 124,0,0,0,0 ->

Bivirkninger i skjoldbruskkjertelen

Den viktigste bivirkningen av radioaktiv jod-ablasjon er hypotyreose, inkludert akutt tyroiditt. [OG]

p, blokknot 125,0,0,0,0 ->

En studie blant 449 pasienter med Based's sykdom fant at bivirkninger av antithyreoidemedisiner inkluderer hudutslett, leverskade (hepatotoksisitet) og lave nivåer av hvite blodlegemer (agranulocytose / neutropenia). [OG]

p, blockote 126,0,0,0,0 ->

Andre bivirkninger av antithyreoidemedisiner inkluderer leddsmerter, hevelse, kvalme og oppkast. [OG]

p, blockquote 127,0,0,0,0 ->

Vanlige komplikasjoner etter tyreoidektomi (kirurgisk fjerning av kjertelen) er hypotyreose, lave kalsiumnivåer og stemmebåndslammelse. [OG]

p, blockote 128,0,0,0,0 ->

En studie med 30 pasienter med hypotyreose viste at å ta levotyroxin kan føre til svekket diastolisk funksjon av hjertet (fylling med blod), en reduksjon i hjertets fysiske kraft og en økning i tykkelsen på veggene i arterielle kar. [OG]

p, blockquote 129,0,0,0,0 ->

Tilleggsinformasjon

Mange studier i denne artikkelen snakker om koblingene mellom høyt eller lavt TSH-nivå og visse helsemessige forhold. Disse studiene er relevante, men det er viktig å merke seg at et slikt forhold ikke betyr kausalitet. Bare fordi unormale nivåer av skjoldbruskstimulerende hormon (TSH) under visse helsemessige forhold ikke betyr at TSH er årsaken til helseforandringer.

p, blokknot 130,0,0,0,0 ->

Ofte er endringer i TSH-nivåer virkningen av en sykdom eller en eller annen faktor på den unormale TSH-produksjonen. Uten ytterligere dypere forskning er det umulig å forstå årsaken til endringen i TSH-avlesninger nøyaktig..

p, blokkquote 131,0,0,0,0 -> p, blockquote 132,0,0,0,1 ->